vetenskapligt förhållningssätt

2010-01-26 @ 16:17:34

___________________________________________________________________________________


Behöver lärare ett vetenskapligt förhållningssätt?

Innan man sätter sig in i ämnet tror jag att det är enkelt att svara nej på den frågan, så var det i alla fall för mig. Men efter vad jag har läst nu så verkar det som att lärare absolut måste ha ett vetenskapligt förhållningssätt. Detta för att ungdomarna inte bara ska få veta enbart min åsikt i allt. Ungdomarna jag kommer jobba med behöver få se saker ur ett vetenskapligt perspektiv. Att ha ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att vara metodisk, nyfiken, prövande, kritisk och analytisk, allt detta berättar Edmund Knutas om i sitt föredrag om vetenskaplighet.  Jag lyssnar och lär och hoppas få ett mer vetenskapligt förhållningssätt.

 

Vetenskapen söker sanningen. Vetenskapen går ständigt framåt. (Thurén 2007 s. 9)

 

Paradoxen som nämns ovan är väldigt intressant tycker jag. Det är just detta som gör att det kan vara svårt att alltid ha ett vetenskapligt förhållningssätt, för vad som är sanning enligt vetenskap idag kanske överbevisas imorgon och blir då ingen sanning. Vi kanske ska leva i nuet och se vad som är bevisat idag och gå efter det. Dimenäs skriver att det är viktigt ”att förstå utveckling som ett förändrat sätt att förstå något” (Dimenäs 2007 s.107). Så ska jag försöka tänka nu när jag är lite negativt inställd. Jag tror inte det är någon nackdel just nu att ha ett kritiskt tänkande om det vetenskapliga, för saker behöver ifrågasättas. Men efter att jag nu läst lite om ämnet så börjar jag ändra uppfattning och lita lite mer på vetenskapen.

 

Det positiva med detta tänkande är det perspektiv som man kan få på saker.

 

Den lärare som har utvecklat ett kritiskt förhållningssätt och har en vetenskaplig metodisk skolning är van att vrida och vända på argument och att se problem ur olika perspektiv. (Dimenäs 2007 s. 14)

 

Ibland kan man ha så starka åsikter om något att man glömmer att se ur andra perspektiv. Att därför som lärare få lära sig att tänka vetenskapligt, att lära sig gräva och se andras undersökningar i ämnet kan vara väldigt viktigt. Att inte bara se till sin egen förförståelse är viktigt, speciellt om man är som jag, en person med starka åsikter. Vetenskapen är sånt brett ämne att det är svårt att sätta sig in det när man aldrig förr har intresserat sig för det men detta är vad jag på denna korta tid har kommit fram till.

 

Min slutsats blir alltså att det är viktigt att se bortom sina egna åsikter och tankar. Att kunna gräva, analysera och läsa sig till vad andra har kommit fram till. Något som känns viktigt för att kunna bli en bra lärare.

 

Referenser:

Dimenäs, Jörgen ”Lära till lärare” 2007, Liber, Stockholm

Thurén, Torsten ”Vetenskapsteori för nybörjare” 2007, Liber, Malmö

_______________________________________________________________________________________________

Detta är vad jag har jobbat med idag. Inte lätt men nu har jag i alla fall kladdat ner något som verkar vara ganska rimliga åsikter. Imorgon ska det bli väldigt spännande när vi i våra grupper ska disskutera detta. Jag känner att jag fortfarande är lite negativ vad gäller vetenskap, men jag försöker öppna mitt sinne.


dagens lärdom: Vet inte om jag direkt har lärt mig något nytt idag. Det ska vara något om vetenskapligt skrivande då, tittade på en föreläsning om det för att se hur jag skulle skriva min utläggning.

En start till portfolio

2010-01-25 @ 16:42:11
Jag ska försöka mig på att skriva ner mina tankar. Skriva vad jag lär mig, vilka funderingar jag har, vad jag inte förstår och vad jag ska ta reda på. Att försöka sig på ett portfolioarbete skrämmer mig lite men jag hoppas att det klarnar under tiden som jag skriver här. Jag gör i alla fall en start och tänker att det löser sig. Allt löser sig.

Denna dagen har jag försökt att lära mig lite om vetenskap. Tidigare har jag haft svårt att ta till mig vetenskap och de vetenskapliga sanningarna. Men jag inser nu att jag måste försöka ändra mina tankar för att bli en riktigt bra lärare. Jag har alltid tyckt att det låter så jobbigt när en del personer alltid säger att saker är vetenskapligt bevisat, det låter alltid som att det är den absoluta sanningen. Att man är konstig om man tror på ett annat sätt. Men jag inser nu när jag har börjat läsa på om ämnet att vetenskap inte alls behöver vara en absolut sanning, ju mer det forskas i ett ämne desto mer kommer de på. Det innebär att det som var en sanning igår inte alls behöver vara en sanning idag. Det glädjer mig.

Så dagens lärdom: tro inte alltid på vetenskapen.

Välkommen till min nya blogg!

2010-01-25 @ 16:31:12