vetenskapligt förhållningssätt

2010-01-26 @ 16:17:34

___________________________________________________________________________________


Behöver lärare ett vetenskapligt förhållningssätt?

Innan man sätter sig in i ämnet tror jag att det är enkelt att svara nej på den frågan, så var det i alla fall för mig. Men efter vad jag har läst nu så verkar det som att lärare absolut måste ha ett vetenskapligt förhållningssätt. Detta för att ungdomarna inte bara ska få veta enbart min åsikt i allt. Ungdomarna jag kommer jobba med behöver få se saker ur ett vetenskapligt perspektiv. Att ha ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att vara metodisk, nyfiken, prövande, kritisk och analytisk, allt detta berättar Edmund Knutas om i sitt föredrag om vetenskaplighet.  Jag lyssnar och lär och hoppas få ett mer vetenskapligt förhållningssätt.

 

Vetenskapen söker sanningen. Vetenskapen går ständigt framåt. (Thurén 2007 s. 9)

 

Paradoxen som nämns ovan är väldigt intressant tycker jag. Det är just detta som gör att det kan vara svårt att alltid ha ett vetenskapligt förhållningssätt, för vad som är sanning enligt vetenskap idag kanske överbevisas imorgon och blir då ingen sanning. Vi kanske ska leva i nuet och se vad som är bevisat idag och gå efter det. Dimenäs skriver att det är viktigt ”att förstå utveckling som ett förändrat sätt att förstå något” (Dimenäs 2007 s.107). Så ska jag försöka tänka nu när jag är lite negativt inställd. Jag tror inte det är någon nackdel just nu att ha ett kritiskt tänkande om det vetenskapliga, för saker behöver ifrågasättas. Men efter att jag nu läst lite om ämnet så börjar jag ändra uppfattning och lita lite mer på vetenskapen.

 

Det positiva med detta tänkande är det perspektiv som man kan få på saker.

 

Den lärare som har utvecklat ett kritiskt förhållningssätt och har en vetenskaplig metodisk skolning är van att vrida och vända på argument och att se problem ur olika perspektiv. (Dimenäs 2007 s. 14)

 

Ibland kan man ha så starka åsikter om något att man glömmer att se ur andra perspektiv. Att därför som lärare få lära sig att tänka vetenskapligt, att lära sig gräva och se andras undersökningar i ämnet kan vara väldigt viktigt. Att inte bara se till sin egen förförståelse är viktigt, speciellt om man är som jag, en person med starka åsikter. Vetenskapen är sånt brett ämne att det är svårt att sätta sig in det när man aldrig förr har intresserat sig för det men detta är vad jag på denna korta tid har kommit fram till.

 

Min slutsats blir alltså att det är viktigt att se bortom sina egna åsikter och tankar. Att kunna gräva, analysera och läsa sig till vad andra har kommit fram till. Något som känns viktigt för att kunna bli en bra lärare.

 

Referenser:

Dimenäs, Jörgen ”Lära till lärare” 2007, Liber, Stockholm

Thurén, Torsten ”Vetenskapsteori för nybörjare” 2007, Liber, Malmö

_______________________________________________________________________________________________

Detta är vad jag har jobbat med idag. Inte lätt men nu har jag i alla fall kladdat ner något som verkar vara ganska rimliga åsikter. Imorgon ska det bli väldigt spännande när vi i våra grupper ska disskutera detta. Jag känner att jag fortfarande är lite negativ vad gäller vetenskap, men jag försöker öppna mitt sinne.


dagens lärdom: Vet inte om jag direkt har lärt mig något nytt idag. Det ska vara något om vetenskapligt skrivande då, tittade på en föreläsning om det för att se hur jag skulle skriva min utläggning.


Kommentarer

Postat av: Faster

Är även på den här bloggen och tittar.



Låter väldigt bra det där i alla fall i mina öron.



Kanske detta är en av de svåraste sakerna med att vara lärare - att kunna ge information utan att ens egen åsikt lyser igenom.



Nog svårt men värt att kämpa mot.

2010-01-26 @ 22:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback