Den första lärdomen

2010-05-28 @ 15:00:05
Det går att plugga över internet och man lär sig något ändå.

Till en början så visste jag inte vad jag hade att vänta av distansstudier. Många såg på mig i skräck och sa att du vet väl att man måste ha mycket disciplin när man pluggar på distans. Jag började tidigt tvivla på om jag skulle klara av det. Dessutom så kändes det som att skulle vara svårt att ha en "riktig" skola. Jag frågade mig hur det skulle gå till med exempelvis grupparbeten och redovisningar. Jag var nervös för hur det skulle vara att plugga på högskola, alla verkar plugga så otroligt mycket och det verkade vara så svårt. Men jag bestämde mig för att göra ett försök i alla fall.

Såhär i efterhand så är jag glad att jag gav det ett försök eftersom det ser ganska lovande ut att jag kommer klara den här första terminen. Jag tycker att det har fungerat alldeles utmärkt att plugga över internet. Det passar mig perfekt eftersom jag tänker bäst på kvällen och inte på morgonen. Jag gillar flexibiliteten och känner inte att det här med disciplin sätter stopp för mig. Det är ju ingen lärare som håller koll på de som går på campus heller, högskolan handlar väldigt mycket om eget ansvar. Jag gillar det eftersom jag inte vill bli behandlad som ett barn, jag har alltid gillat eget ansvar eftersom jag vet att jag klarar av det. Jag tycker bara att det känns mer utvecklande och rätt i tiden att kunna sitta och studera över internet.

Vi hade en föreläsning med Jan Svärdhagen som handlade om IT, det var de bästa föreläsningen under hela året! Han var så positivt inställd till lärande genom andra hjälpmedel och allra helst genom IT. Många andra föreläsare vi har haft verkar tycka att det är en belastning att distansarna med sig medan han såg det som en tillgång. Han uppmuntrade att man skulle kunna prata med varandra och kolla upp saker på internet medan han pratade. det visar på en tydlig utveckling och att distansstudier fungerar alldeles utmärkt bara man har rätt inställning.                                      



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback