Den tredje lärdomen

2010-05-31 @ 21:41:15
Att ha praktik är viktigt

Det bästa under den här terminen har varit praktiken. Jag har längtat till varje praktikdag! Till en början tyckte jag att det var jobbigt att vi skulle ha praktik så tidigt i utbildningen men efter de första dagarna så ville jag bara tillbaka. Jag har aldrig provat på att vara lärare förut så jag var orolig för att jag hade valt fel utbildning. Jag tänkte tanken att jag kanske inte skulle gilla läraryrket. Men så var inte fallet, jag tyckte om det på en gång. Jag tycker så mycket om att jobba med ungdomar så det var riktgt härligt att få komma ut och träffa lite ungdomar.

Det var så många saker som jag inte hade tänkt på vad gäller läraryrket. Ett exempel som kom på tal ganska snabbt var det här med utvecklingssamtal, det hade jag inte haft en tanke på. Min VFU-lärare är själv ganska ung så han berättade om sina första utvecklingssamtal. Att det är väldigt svårt att sitta där och kanske vara 15-20 år yngre än föräldrarna som man pratar med och då ska man sitta där och prata om deras barn när man själv inte har barn. Sådana saker har varit jättebra att kunna prata om med lärarna på skolan. Det är inte bara min handledare som har kommit med goda råd utan alla lärare har visat intresse och tycker att det är roligt att ha en lärarstudent där.

En annan sak som betydde mycket att jag tog upp med min handledare var det här med att själv vara en kristen samtidigt som man ska undervisa i religion. Tidigare hade jag sett det som ett problem medan han kunde berätta om de fördelar som han kunde se med det. Det har varit så bra att jag har kunnat ta upp saker med lärarna när jag har undrat något. Många bidrar gärna med tips och erfarenheter ifrån sin egen lärarutbildning.

Att komma ut i verkligheten på en gång och kunna praktisera det man lär sig i skolan är så bra! När vi har läst något i skolan så har jag alltid tänkt lite extra på det på praktiken och det blir något helt annat att se i hur det ser ut i verkligheten. Så att ha praktik är viktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback