uppväxtvillkor och kunskap

2010-05-27 @ 14:48:31
vi fick i uppgift att titta på hur elever påverkas av sina uppväxtvillkor och synen på kunskap. Det jag lärde mig mest av under den här perioden var Vfu:n, det är där marn verkligen ser vad eleverna tycker och tänker och man har chans att analysera deras beteende. Min VFU lärare och jag talade om uppväxtvillkor och om det är något som han brukar reflektera över. Men han berättade att han inte brukade tänka något på det. Det enda han kände att han kunde reflektera över var när det för ett tag sedan kom ensamkommande flyktingbarn hit till byn, här i byn är det ganska ovanligt. Det var svårt för barnen med språket och undervisningen blev svår för lärarna. Men alla kämpar på och det verkar fungera bättre och bättre. Men man märker tydligt när ett barn verkligen har haft en strulig uppväxt. Barnet behöver inte alls vara den bråkigaste utan det yttrar sig mer i att barnet har annat att tänka på. Det kan vara svårt att hålla koncentrationen i skolan.

Synen på kunskap är oockså något som präglas av hur man är uppväxt, om föräldrarna talar illa om kunskapen som lärs ut i skolan så blir barnen också väldigt negativa.

Det här med kunskap diskuterade jag med två lärare och det vi kom fram till var: Kunskap är något man plockar fram när man behöver det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback