Dagar i Falun

2010-05-19 @ 11:48:18
Vi fortsatte terminen med att åka till falun tre dagar. Dessa dagar skulle handla om riklig språkanvändning och vi fick prova en hel kreativt tänkande. Bland annat så blev vi uppdelade i mindre grupper, fick ett varsitt citat och verktyg för att illsutrera detta citat på ett kreativt sätt. I vår grupp bestämde vi oss för att uttrycka oss genom lera och fotografering.



Vi fick än en gång prova på att dramatisera lite och försöka släppa loss. En lektion handlade även om det matematiska språket. Detta är jag lite tveksam till om jag kommer använda mig av. Jag har svårt för att se att man SO lärare på högstadiet använder sig av matte. Eller förresten just i skrivande stund så kom jag på att man kommer räkna population och räkna procent vad gäller val och politik. Jo så lite matte verkar det faktiskt finnas i det mesta. Men den lektionen som vi hade i Falun var inte så givande. Vi fick sitta i mindre grupper och göra tändsticksuppgifter, jag hade svårt för att veta vad de ville att vi skulle ta med oss.

Det är otroligt kul att titta efter riklig språkanvändning. På min VFU efter detta så var uppgiften att se hur mycke de använde sig av riklig språkanvändning. Jag insåg snabbt att de lärare som jag går med var väldigt duktiga på detta. Man behöver inte göra nåt stort av det utan det räcker med väldigt små medel. Under lektionen som jag var med på så hölls en genomgång av demokrati och diktatur och hur Sverige styrs. Lärarna läste för sina elever, delade ut papper så att eleverna kunde följa med. Eleverna fick anteckna och diskutera. Lärarna var noga med att skriva och rita på tavlan och där fanns även en del procenträkning med på tavlan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback