längesedan

2010-05-19 @ 10:48:47
Jag har inte skrivit ett inlägg här på väldigt länge men skolan har ändå pågått i full fart hela tiden och jag har samlat på mg massa mer att lägga upp här.

Jag börjar i den ordningen som vi har jobbat. Först var det en VFU period på några dagar. De dagarna skulle handla om hur skolan dokumenterar eleverna. De lärare som jag talade med tyckte alla att det var svårt att hitta tid för detta under dagarna när de är i skolan. Många tyckte att det var viktigt men att det kunde kännas ganska onödigt i de fall där det var väldigt skötsamma elever så det knappt fanns något att dokumentera utan det kändes som att man måste "krysta" fram något.

Jag hade tur när jag var för just en av de dagarna så skulle lärarna ha en halv studiedag för att diskutera just detta med elevdokumentation. Rektorn på min VFU skola är ganska ny där och han har uppmärksammat att elevdokumentationen måste förbättras. Lärarna har förståelse för detta men undrar hur de ska ha tid för allt. Många lärare jag talade med säger också att just sådana här saker har man inte fått övat på under lärarprogrammet. Utvecklingssamtal är en annan sån här sak som flera lärare har tagit upp och pratat med mig om. De beskriver det som något väldigt svårt och nervöst och något de inte alls var förberedda på efter att ha utbildat sig.

Mina reflektioner över detta är att lärarprogrammet bör prata en hel del om just sånt där som inte tillhör någon ämnesinriktning i skolan. Det som verkligen är verklighetsbaserat. Hur ser det faktiskt ut på skolorna? Vad kommer man i verkligheten stöta på när man börjar jobba som lärare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback