rättigheter och skyldigheter

2010-02-03 @ 22:30:58
idag har varit en riktigt intressant dag. föreläsningen som vi hade på eftermiddagen var dagens höjdpunkt, Lena från lärarnas riksförbund pratade om lärares rättigheter och skyldigheter. hon gick igenom vad man får göra mot elever, vad man inte får göra, hur mycket tillsyn man ska ha, när mitt ansvar är o.s.v. jag började fundera på att det finns väldgt många saker en lärare inte får göra. det finns väldgt många saker man kan bli anmäld för när man är lärare. något som verkligen gick upp för mig var att det verkar som att lärare ska tåla hur mycket som helst utan att man får reagera. en annan sak som kändes väldigt joigt var när några elever ställde frågan om vissa händelser somm skulle kunna hända och svaret då blev: - det vet man inte förrän det finns någon dom om något sådant fall, och det finns det inte än. Min tanke blev då att snälla låt mig inte vara den som får en dom emot mig! det var alltså väldigt oklara riktlinjer för vad som är tillåtet och inte. frågan blir om man övethuvudtaget vågar ta i en elev, ska det behöva gå så långt att man inte vågar klappa någon på axeln. jag hoppas verkligen det här löser sig när man börjar jobba, man kanske slappnar av mer och inser att det inte är så jobbigt. jag kanske inte alls reagerar och blir upprörd så jag ens kan vara i närheten av att kunna få någon anmälan mot mig.

jaja detta kanske blev ett enda virr varr men skriver mest för att jag själv ska komma ihåg mina tankar ifrån dagen.

dagens lärdom: att vara lärare är mer än att bara lära ut. jag måste läsa på i paragrafer och domar...

Kommentarer

Postat av: Faster

Fascinerande att få vara med i din tankeverksamhet. Kanske man får införa aga innan du börjar som lärare, haha. Skulle de behöva om jag skulle börja som lärare, tror jag.



Är emot aga men om ungarna mopsar upp sig så - svärord och skrik från mig i alla, som resultat. Gillar inte att folk mopsar upp sig och inte visar respekt, men det är jag det.



Saknade storbokstav lite här och där......



Kramis

2010-02-04 @ 11:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback