skolans historia

2010-03-01 @ 15:38:50
oj nu har jag verkligen glömt bort detta och det är inte bra. Det här arbetet går inte så bra men men det är bara att ta nya tag nu då. Vi har i alla fall fördjupat oss i skolans hsitoria. Här följer en text som jag skrivit.

Skolans historia

Nu ska jag försöka reflektera lite över det jag har lärt mig genom vår kurslitteratur och våra föreläsningar. Det första jag vill börja med är något som Göran Morén sa i sin föreläsning. Nämligen att ordet skolan betyder fritid på grekiska. Vilket jag inte tror många förknippar det med nu för tiden. Men när skolan startade så var det lyx att få gå till skolan, man var privilegierad om man hade tid med det. Tänk om man idag skulle berätta det för sina elever, då tror jag att de bara skulle skratta.

Något som i början av skolan tillkomst var viktigt var att lära praktiskt utifrån andra människor. ”De vuxna fick tillfälle att lära ut allt från enkla handgrepp och arbetsmoment till värderingar och traditioner.” (Hartman 2005 s. 21) Jag undrar vart detta att lära sig ifrån sina föräldrar har tagit vägen i vår tid? Det verkar inte som att det uppmuntras lika mycket längre, visst har eleverna praktikdagar men det är inte så mycket. Skolan har lagts på allt ansvar för att lära ut. Jag hade nog tyckt att det skulle varit roligt att få lära mer av mina föräldrar.

Kyrkan hade stor makt vad gällde skolan, det var tack var kyrkan som folk lärde sig läsa redan på 1600-talet genom husförhören som hölls.

I 1686 års kyrkolag ålades föräldrar och husbönder att lära barn och tjänstefolk att läsa. De skulle också lära sig den kristna trons huvudstycken enligt katekesens framställning. Kyrkolagen uppdrog åt prästerskapet att genom husförhör kontrollera och bokföra att föräldrarna fullföljde sin undervisningsplikt med godkänt resultat. (Hartman 2005 s. 27)

På vissa ställen i Sverige så fanns husförhören kvar ända in på 1900-talet, vilket känns som att det var alldeles för länge.

Redan år 1620 grundades gymnasieskolan och tyngdpunkten i undervisningen låg då på latin och teologi. Det är spännande att se hur nästan allt handlar om kristendom medan det idag känns som att det helst ska plockas bort. Det var först på 1800-talet när industrialismen tog fart som man tog in fler andra ämnen och gymnasieskolan inte bara fanns till för kyrkorna.

1842 infördes skolplikt vilket många var negativa till. Bönderna ville ha barnen hemma för att hjälpa till med gården och de välbärgade ville ha hemundervisning för sina barn. ” Det gick 100 år innan den 6-åriga skolplikten var fullt genomförd i hela landet.” (Hartman 2005 s.41)

1962 införs den 9-åriga grundskolan.

Grundskolereformen innebar att man förde samman tidigare parallella skolformer. Folkskolans övre del, fortsättningsskolan, realskolan, flickskolan och delar av tidigare yrkesutbildningar kom i sammanslagen form att utgöra grundskolans övre årskurser. (Hartman 2005 s.51)

För förskolan har det dröjt innan de har fått ett riktigt erkännande att det är en viktig del. ”Barnomsorgen sågs som en privat angelägenhet och inte något som samhället behövde blanda sig i.” (Hartman 2005 s. 55) Ett exempel på det är ju att det dröjde enda till 1998 innan det bildades en läroplan för förskolan.

Jag tycker att det är fascinerande att skolan har funnits så otroligt länge, att det går att föra tillbaka enda till medeltiden. Tänk vad den har utvecklats och vad den utvecklas hela tiden. Vi är aldrig nöjda vilket kanske är bra men man undrar om allt faktiskt behövs. Jag funderar på om skolan är för pressande för barnen och ungdomarna och det börjar redan i tidig ålder. Barnen förväntas kunna massa saker redan innan de börjar skolan. Det pratas om betyg i yngre åldrar. Det är inte bara ungdomarna som ska jämföras och pressas. Ska inte barnen få vara barn ett tag.

Mina frågeställningar:

Vad hade hänt om kyrkan hade fortsatt ha en betydande roll i skolan? Skulle vi ha blivit inskränkta och främmande för ny kultur?

Behövs verkligen allt som barnen och ungdomarna lär sig i skolan?

Referenser

Hartman Sven, ”Det pedagogiska kulturarvet” 2005 Natur och kultur Stockholm

Göran Morén, föreläsning 12/2

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag som är engagerad i kyrkan har under det här avsnittet funderat mycket på kyrkans roll i samhället och skolan förr och nu. Jag tycker att det är tråkigt att kyrkan tappar i förtroende men skulle samtidigt inte vilja att det var som förr. Jag vill inte ha en kyrka som bestämmer över andra, jag vill inte ha en kyrka som bara ser sitt eget som det enda sanna sättet att leva. Jag tycker det är viktigt att man är öppen för andra saker även fast man själv vet vad man tror på. Det är nog vad jag har reflekterat mest över i detta avsnitt. I övrigt så tyckte jag inte att avsnittet var så värst intressant.


Kommentarer

Postat av: Marie

Verkligen intressant att följa med i din utbildning och i din tankevärld. Det du skriver är jätteintressant tycker jag och du skriver på ett bra sätt.



Jag lär mig nya saker genom att läsa om vad du lär dig och det passar mig utmärkt eftersom jag gillar att lära mig saker...vill ju veta mest.....om allt helst, men det går inte.

2010-03-02 @ 12:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback