VFU

2010-04-05 @ 13:22:37
Jag har varit ute på verksamhetsförlagd utbildning på celsiusskolan i Edsbyn. Detta har varit något väldigt positivt för min del. Jag har kommit på att det verkligen är lärare jag vill bli, det har varit fantastiskt roligt. Eleverna är mycket snällare än vad jag hade föreställt mig. Min handledare har god kontakt med eleverna och gör lärandet till något enkelt. Han hamnar i situationer som skulle kunna uppfattas som stressande men handskas med det hela på ett lugnt och bra sätt. Jag satt och bara observerade under en musiklektion där eleverna sprang omkring och jobbade själva i grupp. Lärarens uppgift var bara att kolla läget och se till att det inte blev alltför stökigt. Han behövde aldrig höja rösten, eleverna hade sådan respekt för honom att han kunde ha kontroll utan att stressa upp sig. Hur får man den respekten man förtjänar av eleverna? Hur håller man sig lugn utan att bli överkörd av eleverna? Hur kan man hålla en god undervisningsnivå även fast eleverna sitter på olika håll och jobbar? det här var några frågor som jag ställde mig under mina första dagar ute på praktik. Jag blir imponerad av duktiga lärare och jag njuter av att få vara med och lära mig av dessa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback