Genus

2010-03-01 @ 15:50:39
Nu har vi startat ett nytt avsnitt i skolan som handlar om genus och kön. Har suttit på första föreläsningen idag och känner att detta kommer bli intressant. Känner också att jag inte bryr mig så mycket som många andra gör och blir inte speciellt upprörd över hur det ser ut i vårt samhälle. Jag är inte så värst intresserad av att ta reda på varför det ser ut som det gör, jag tycker mer att det är bra att konstatera ATT det ser ut på ett visst sätt och sedan jobba därifrån.
Dagens föreläsning var mer en introduktion till avsnittet och förvirrade mer än vad det redde ut. Det som redde ut mest och förklarade bäst var genomgången av skillnaden mellan genus och kön. En kort beskrivning kan vara: kön=socialt, genus= biologiskt.

Stina Jeffner inledde med en berättelse som hennes vännina berättat. Vänninan jobbar som idrottslärare och hade kommit in på sin lektion där hon upptäckte något som hon sett många gånger förr. Nämligen att pojkarna sprang omkring och lekte med bollar medan tjejer satt på bänkarna och väntade på att lektionen skulle börja. Detta gjorde henne upprörd. Detta gjorde inte mig upprörd.

Jag tyckte det var intressant att det är så och kunde känna igen det från min egen skoltid. Jag har inte reflekterat över det tidigare men gjorde det nu och fann att jag inte alls tyckte att det var upprörande. Hon frågade sig vad man kunde göra åt det? Jag frågade mig om man måste göra något åt det? Vad spelar det för roll att det ser ut på detta sätt? Är jag för dåligt insatt i detta för att förstå att jag borde bli upprörd? Kan det inte få se ut på det här sättet? Är det meningen att killar och tjejer ska bli likadana?

Ja som ni ser så har jag många frågor och hoppas kunna få svar på några under vägens gång. Är väldigt nyfiken på vad jag kan lära mig i detta ämne och jag ändrar gärna min åsikt om jag upptäcker något som gör att jag kan ändra mig. Jag vet inte alls det rätta men jag är nyfiken på att se vad detta kan göra med mina tankar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback