Den femte lärdomen

2010-06-02 @ 11:09:14
Ungdomarna uppskattar vuxnas närvaro

När jag skulle ut på praktik så tänkte jag först att jag måste vara rolig och häftig för att eleverna skulle gilla mig. Min tanke var att hänga nere i kapprummet för att lära känna ungdomarna och visa mig från min coola sida. Det blev inte riktigt så. Jag kände att det var viktigare att sitta i lärarrummet för att kunna suga ur så mycket som möjligt av lärarna. Eleverna träffade jag bara på lektionerna men de gillade mig ändå. Jag var inte så framåt och pratade inte så mycket med varje enskild elev. Men jag märkte snabbt att alla elever uppskattade en vuxens närvaro.

Jag kunde se att om man satte sig ner enskilt med någon elev så sken denne upp. Först kanske det bara var skolan som diskuterades men efter ett tag kunde eleven börja prata om sin fritid och sina kompisar. Man märkte att de uppskattade när man tog sig tid och bara lyssnade och inte hela tiden tjatade om att de var tvungna att plugga.

Jag minns speciellt en tjej. Jag tog med mig henne till ett eget rum eftersom hon var väldigt omotiverad och ville inte jobba. Vi pratade skrattade och pluggade. Efter lektionens slut så gick hon upp till sin lärare och berättade stolt att hon hade pluggat mycket idag och att det gick lätt. När hon skulle gå vände hon sig till mig och sa: Kan vi inte sitta sådär efter lovet också? Det betydde nog väldigt mycket för henne att jag enskilt tog hand om henne och uppmuntrade att hon visst kunde och att hon egentligen klarade det där själv, jag behövde bara pusha henne lite.

Jag förstår att det finns för lite lärare för att man ska kunna ta med sig eleverna och sitta en och en med alla. Men jag tror verkligen att de uppskattar en vuxens närvaro. De blir så glada när man ställer frågor om deras fritid och vad de tycker om. Att vara lärare handlar inte bara om att lära ut saker, det är så mycket mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback