Den andra lärdomen

2010-05-28 @ 15:59:25
Det är viktigt att vidga sitt eget perspektiv

När den här terminen startade så var jag säker på vad jag tyckte och tänkte om saker. Jag var ganska säker på hur jag ville vara som lärare. Jag tyckte att det var jobbigt att vi hela tiden skulle läsa saker utifrån flera olika perspektiv. Först började det med ett vetenskapligt perspektiv och jag hade en negativ inställning och tyckte att det var flummigt. Jag undrade hur man kunde se saker ur så många perspektiv. Men ju längre vi kom in i terminen desto mer förstod jag av det vi höll på med. Jag började förstå att vet är viktigt att vidga sitt eget perspektiv.

Jag började inse vikten av att vi jobbar så mycket tillsammans i grupp hela tiden och varför vi ska diskutera allting. Jag har fått nya perspektiv på kunskap, lärande och framförallt på läraryrket. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad på olika skolor men det är, det har vi fått se eftersom vi har pratat om varandras VFU-skolor.

Att höra vad andra har att säga är faktiskt väldigt roligt. När jag kommer med en tanke som jag har haft och någon annan kommer med en helt annan synvinkel på det så kan man bli förvånad men även glatt överraskad. Det är härligt att höra olikheter och ta till sig och lära av varandra.                                                                                                                                   
Här ser vi Edsbyn som jag ser det varje dag.
Ibland behöver man kliva ur sina vanliga hjulspår och se saker ur ett annat perspektiv. Här har vi Edsbyn ur ett helt annat perspektiv än det jag är van att se varje dag. För att ändra sin uppfattning kanske det är viktigt att se ur ett vidare perspektiv, annars kanske man inte ser hur stort det är eller allt det vackra.

Kommentarer

Postat av: Faster

Precis, visst är det härligt när ens egna idéer helt kullkastas och man får se nåt ur en annans perspektiv.



Fast för min del gillar jag att ha såna i mitt privatliv. Har några som har helt annan syn på saker men i grunden är vi lika.



Det får en att tänka och vara öppen för andra tankesätt.



Det har i alla fall lärt mig att olika folk ser olika på saker och ting och det är inte alltid jag som har rätt även om jag vill tro det.

2010-05-29 @ 06:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback